Gdy w e-ZLA zostanie popełniony błąd, lekarz w ciągu 3 dni roboczych od dnia jego ustalenia albo otrzymania o nim informacji stwierdza nieważność wystawionego zaświadczenia lekarskiego e-ZLA.
Lekarz przekazuje elektronicznie do ZUS:
informację o stwierdzeniu nieważności zaświadczenia lekarskiego e-ZLA, w którym został popełniony błąd, albo informację
o stwierdzeniu nieważności zaświadczenia lekarskiego e-ZLA, w którym
został popełniony błąd oraz nowe zaświadczenie lekarskie e-ZLA
(zawierające identyfikator i datę jego wystawienia, po sprostowaniu tego
błędu, uwierzytelnione z wykorzystaniem kwalifikowanego certyfikatu lub
profilu zaufanego ePUAP).
Gdy przekazanie informacji o
stwierdzeniu nieważności zaświadczenia lekarskiego e-ZLA i ewentualnie
nowego zaświadczenia lekarskiego e-ZLA w terminie 3 dni roboczych nie
jest możliwe, lekarz musi wykonać ten obowiązek nie później niż w ciągu 3
dni roboczych od ustania przyczyn, które uniemożliwiały przekazanie tej
informacji lub zaświadczenia lekarskiego e-ZLA. Asystent medyczny w
imieniu lekarza również może anulować niepoprawne zwolnienie i wystawić
nowe w jego miejsce.
Uwaga!
Informację o stwierdzeniu
nieważności zaświadczenia lekarskiego e-ZLA, w którym został popełniony
błąd, lekarz przekazuje także, w formie pisemnej, pacjentowi
(ubezpieczonemu).
Jeżeli z informacji udostępnionej na profilu
lekarza na PUE ZUS wynika, że płatnik składek ubezpieczonego (np.
pracodawca) nie ma profilu na PUE ZUS, informację o stwierdzeniu
nieważności zaświadczenia lekarskiego e-ZLA, w którym błąd został
popełniony (albo tę informację wraz z wydrukiem nowego zaświadczenia
lekarskiego e-ZLA), lekarz przekazuje ubezpieczonemu (np. pracownikowi).
Informuje go jednocześnie o obowiązku dostarczenia tych dokumentów
płatnikowi składek.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, nie później
niż następnego dnia po dniu otrzymania informacji o stwierdzeniu
nieważności zaświadczenia lekarskiego e-ZLA, w którym został popełniony
błąd (albo informacji o stwierdzeniu nieważności zaświadczenia
lekarskiego e-ZLA, w którym został popełniony błąd oraz nowego
zaświadczenia lekarskiego e-ZLA) udostępnia bezpłatnie na profilu
PUE
płatnika składek:
informację o stwierdzeniu nieważności
zaświadczenia lekarskiego e-ZLA, w którym został popełniony błąd,
płatnikowi składek wskazanemu w zaświadczeniu lekarskim e-ZLA, w którym
został popełniony błąd, nowe zaświadczenie lekarskie e-ZLA (bez
podawania numeru statystycznego choroby) płatnikowi składek wskazanemu w
nowym zaświadczeniu lekarskim e-ZLA.
Przy ustalaniu, czy e-ZLA
wydane w miejsce zaświadczenia lekarskiego, w którym został popełniony
błąd zostało wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
zasadami, brana jest pod uwagę data wystawienia zaświadczenia
lekarskiego e-ZLA, w którym został popełniony błąd.
Jeżeli błąd w
zaświadczeniu lekarskim ma wpływ na prawo do zasiłku (np. dotyczy
okresu niezdolności do pracy) lub jego wysokość (np. błędnie został
wpisany okres pobytu w szpitalu czy kod literowy), ZUS z urzędu wydaje
decyzję o braku prawa do zasiłku lub o zmianie jego wysokości.
W
przypadku gdy do wypłaty zasiłku zobowiązany jest płatnik składek,
decyzja dotycząca prawa do zasiłku lub zmiany jego wysokości, jest
wydawana na wniosek ubezpieczonego lub płatnika składek.
Jeśli pracodawca wykryje, że zatrudniony dostarczył mu zwolnienie lekarskie zawierające nieprawidłowe dane, nie powinien wypłacać zasiłku, tylko zwrócić dokument do skorygowania.
OdpowiedzUsuńPracodawcy zgłaszający do ubezpieczenia chorobowego na 30 listopada danego roku kalendarzowego powyżej 20 osób, mają obowiązek przez cały następny rok wypłacać zatrudnionym zasiłki w imieniu ZUS. O wartość wypłaconych świadczeń pomniejszają wówczas zobowiązania z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Ci, którzy na ten dzień nie zgłaszali nikogo do ubezpieczenia chorobowego, ustalają ten stan na pierwszy miesiąc, w którym dokonali takiego zgłoszenia.